Поезија љубави


Петровград, Зрењанин, 2011.
Пјеснички сензибилитет Маје Благојевић сазрео је у духовном завичају хришћанске вјере и православне цркве, а сама збирка Комадићи неба настала је у мелодичном сагласју лирике и молитве, у осјећању безусловне, узвишене љубави. Већина пјесама ове збирке, према садржини и у својој духовној суштини, има одлике молитве, а према форми, те према стилској и естетској вриједности то су ванредно лијепе лирске пјесме. Ова чињеница говори нам да ће Комадићи неба постати дио оног најдужег тематско-мотивског тока српске лирске поезије који има извориште у традиционалним и духовним вреднотама и који се и данас актуелизује у молитвено-литургијском карактеру стваралачког чина. Та нераскидива веза индивидуалног талента са традицијом религиозног пјесништва манифестује се и као једноставна љепота одмјереног и допадљивог лирског израза, љепота која се у овом дјелу огледа у смјерно-срдачним манирима истинског вјерника.

Збирка Комадићи неба препуна је снажних и сугестивних слика, попут оне у уводној пјесми у којој платани, окупани благодатним даждом „Божијих суза“, постају симболи смјерности, али и узвишености. Или оне у посљедњој пјесми у којој крај једне замишљене пећке „молитва као ватра пуцкета“ и помало идилски апострофира људску душу као најтоплију одају Божије љубави на земљи. На тај начин су се у овом дјелу молитва и пјесма прелиле у низ интимних и поетичних записа који одишу снажном вјером и још снажније продуховљеном љубавном емоцијом. То је прије свега љубав према ближњему, исказана у одабраним лирским прозбама, у стиховима који обилују посветама, порукама, поукама и добростивим жељама, а одишу метафориком покајања и преумљења. Посвета је као насловна форма неких пјесама досљедно функционализована у присну поруку. У тим пјесмама ће неки драги људи и градови постати освештани симболи нових Мајиних духовних стремљења, а неки од њих и симболи пређашњих неспоразума.

Љубав према Господу еманира из сваког Мајиног „комадића неба“, из сваког „кандила небеског сјаја“. Основно обиљежје, али и духовни печат збирке Комадићи неба јесте њена хришћанска и православна литургичност и молитвени дијалог. Свој одјек у овој збирци узвишених емоција нашла је изнад свега Христова љубав, она љубав без које је човјек изгубљен и унепостојен, љубав о којој је дивно говорио свети апостол Павле. „Да, ја не постојим, / ако љубави у себи немам“, то је дистих који у овој збирци индицира снажну везу са апостолским прослављањем и проповиједањем вјере, наде и љубави (1. Кор; 13). Као важна пјесничка референца до које нас води молитвеност и дијалогичност, управо интертекстуалност збирке Комадићи неба открива нам се и збирка Тражим помиловање Десанке Максимовић у којој се поезија и молитва сједињују у љубави према ближњем и у проповиједи о праштању. „За још један степеник ка Теби / помиловање тражим“, каже Маја Благојевић, обраћајући се непосредно своме Господу, у једној од бројних поетских јектенија. На тај начин своје дјело пјесникиња суштински поставља у исти контекст са једном од најзначајнијих збирки поезије ХХ вијека у којој је људско биће, лирски субјект, уистину за степеник више на духовној љествици тежило божанској љубави и милости.

У Комадићима неба, ако их перципирамо као стилско-умјетничку цјелину, у њеним лирским сликама и алегоријама уочавамо преовлађујуће осјећање нуминозног. Оно се манифестује у широком спектру метафоризације Божијег опредмећења и оприсутњења, као и у широкој анагошкој лепези мисли и осјећања. У тој чежњи за небом настао је и овај својеврсни лирски требник у коме су и радост и туга и смијех и сузе тихим тоновима упјевани у молитву. Комадићи неба, при томе, нису збирка помијешаних и драматично узбурканих душевних и емотивних стања, него биљежница интимних записа који одишу покајањем, преумљењем и радостворном тугом у пјеснички исказаној духовној поруци. Стога су понегдје сиви тонови, слике и суморна атмосфера само привид иза кога се налази богата архелогија радости православног и пјесничког духа.

У лирским круговима ове збирке пјесникиња је осликала јутарњи пејсаж сопственог духовног рођења. То је за њу било преображење у крштењу, крсно-васкрсној вјери и у Богу, једном ријечју у откровењу нове, дубоке и спиритуалне љубави. „Покајањем тражим небеса у себи!“, каже један стих, а свој одлучни финале као да налази у још једном усклику: „Па ја то збогом кажем / свему / што није воља Његова!“. У овим и сличним библијским алузијама и подстицајима, у теолошким формулацијама, али и у оним изразито оригиналним поетским рјешењима, љубав се у Комадићима неба открива као благодатно присуство, лирска хипостаза Бога, али и као суштина човјековог бића. Љубав је и одговор који пјесникиња ослушкује у својим молитвама, а глас који чује персонификација те неусловљене и непомућене емоције.